Jak zdrowo smażyć frytki i nie tylko?

Smażenie w głębokim tłuszczu nie jest na pewno najzdrowszą formą przygotowania spożywania. Pomimo tego czasem jesteśmy zmuszeni do zanurzenia w głębokim tłuszczu składników potrawy. Czy tak naprawdę ktoś wyobraża sobie złociste frytki bądź chrupiącego kurczaka w panierce, wolne od głębokiego oleju? Wskazane jest wtedy przestrzegać paru rad, dzięki którym potrawy okażą się odrobinę bardziej przyswajalne dla samego organizmu.

Przygotowanie dania w głębokim oleju jest niezwykle smaczne, takiej sprawy nie da się ukryć. Nic w tym nadzwyczajnego – tłuszcz to wspaniały nośnik smaku. W technice takiej jak „deep frying” udaje się przygotowywać frytki jak również owoce, warzywa w cieście. W głębokim tłuszczu smażymy też faworki, drożdżowe pierożki a także pączki.

Najważniejsza kwestia

Rzecz jasna najistotniejsze jest zachowanie umiaru w spożywaniu smażonych potraw w głębokim tłuszczu. Do smażenia najdoskonalej używać frytownice albo wyjątkowego do owego celu garnka. Takie urządzenia gastronomiczne wyposażone są w drucianą siatkę, dzięki której potrafilibyśmy smażyć potrawę na całkowitej powierzchni. Dopuszczają także natychmiastowe wyjęcie z frytownicy oraz usunięcie wyrobów z tłuszczu. O wiele wyższą sławą cieszy się azjatyckie naczynie, czyli wok. W toku smażenia w tym naczyniu zużywamy o wiele mniej oleju aniżeli przykładowo we frytownicy.

Podstawowy stanowi wybór dogodnego oleju. Używajmy zdrowego tłuszczu o dużym punkcie dymienia i niskim poziomie nasyconych kwasów tłuszczowych, mianowicie oliwy z oliwek (ale nie extra vergine), oleju rzepakowego, sojowego lub z orzeszków ziemnych. Takiego typu dania najświetniej przygotowywać w domu, gdyż zamawiając w restauracji, nie mamy pewności w jakim oleju pozostały usmażone dania.

Przed rozpoczęciem smażenia produkty musimy umyć i wytrzeć w papierowym ręczniku. Mrożonki bezwarunkowo uprzednio musimy rozmrozić, dlatego że dobrze usmażona potrawa będzie zimna w środku. Przed wrzuceniem produktów do oleju wymagane jest aby rozgrzać olej do temperatury 160-200 stopni. Jakim sposobem sprawdzić, czy osiągnęliśmy słuszną temperaturę? Kiedy nie mamy szczególnego termometra bądź wbudowanego we frytownicę, to przyda nam się kostka chleba. Gdy usmaży się w ciągu minuty, to znaczy że temperatura tłuszczu jest odpowiednia. Możemy także zanurzyć drewniany patyczek – gdy wokół niego robią się bąbelki to świadczy o tym, że możemy przystąpić do smażenia.

I na koniec

Produkty muszą swobodnie pływać w tłuszczu, wrzucamy w tym samym czasie tylko takie liczebności, aby nie obniżyć gwałtownej temperatury oleju. Nigdy nie wrzucaj produktów z wysokiej wysokości, gdyż grozi to oparzeniem gorącym olejem. Po wyjęciu smażonych produktów, powinniśmy ułożyć je na moment na ręcznikach papierowych, żeby wyzbyć się nadmiaru tłuszczu. Smażone potrawy warto uzupełnić zdrowymi dodatkami np. z mąki razowej, brązowym ryżem lub kompletną witamin sałatką.